هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان و خالق مجموعه بازیهای «متال گیر» است. او که در 23ام آگوست سال 1963 میلادی به دنیا آمده، بیشتر کودکیاش را مشغول فیلم دیدن بوده است. خانوادهی کوجیما علاقهی بسیاری به سینمای غرب و بالاخص هالیوود داشتهاند و هیدئو از کودکی و به همراه والدیناش، فیلمهای امریکایی میدیده است.
همین موضوع باعث میشود تا کوجیما علاقهی بسیاری به سینما و کار در این صنعت پیدا کند. هیدئو کوجیما که در کنار سینما، به کتاب خواندن و مخصوصا خواندن رمانهای جنگی و جاسوسی علاقهی بسیار داشت، در نوجوانی برای خود کتاب هم نوشته بود. کوجیما میگوید که داستانهای کوتاهی که برای نشریات میفرستاد، 400 صفحه بودند و به همین دلیل چاپ نمیشدند. او حتی هنگامی که در دبیرستان بود، با عدهای از دوستاناش دوربین بهدست گرفته و فیلمی آماتور با محوریت زامبیها ساخته بود.
هیدئو کوجیما در زمان دانشگاه
با این حال، کوجیما برای مدتی فیلم، سینما و کتاب را رها کرد و در دانشگاه اقتصاد خواند. با تمام شدن درساش، هیدئو مدتی به دنبال شغل گشت تا اینکه پس از بازی کردن تاثیرگذارترین بازی تاریخ یعنی «سوپر ماریو» تصمیم گرفت تا وارد صنعت بازیهای ویدیویی شود.
کوجیما میگوید که او از همان ابتدا و با دیدن سوپر ماریو آیندهی داستانگویی را در بازیهای ویدیویی دیده بود. خالق مجموعهی متال گیر که درس کامپیوتر نخوانده و چیزی از برنامهنویسی نمیدانست، به عنوان مدیر پروژه در شرکت کونامی استخدام شد. کوجیما میگوید که خیلیها در کونامی به این دلیل که چیزی از کامپیوتر نمیداند او و شغلاش را به سخره گرفته بودند. زمانی که کونامی وارد صنعت بازیهای ویدیویی شد کسی به اسم “کارگردان” مراحل ساخت بازیها را رهبری نمیکرد. کوجیما در اولین پروژهی کاریاش، کارگردان بازی Penguin Adventure برای کامپیوتر MSX بود.
اولین پلتفرمهایی که هیدئو کوجیما برای آنها بازی ساخت، رایانههای شخصی بودند.
اواخر دههی هشتاد و با محبوبیت بازیهای جنگی و نظامی، کوجیما هم تصمیم میگیرد تا در پروژهی بعدیاش، یک بازی جنگی بسازد. او ایدهاش را برای تیماش مطرح میکند و همگی ایدهی او را رد میکنند. کوجیما میگوید که سپس مستقیما به پیش مدیران بالارتبهی کونامی میرود و ایدهاش را دوباره برای آنها مطرح میکند: یک بازی جنگی که شخصیت اصلیاش به جای اسلحه، تنها یک پاکت سیگار و یک هدبند دارد.
مدیران کونامی ایدهی او را قبول میکنند و ساخت پروژهای که نهایتا منجر به خلق «متال گیر» شد شروع میشود. بازی متال گیر در سال 1987 و برای کامپیوتر MSX2 عرضه شد. متال گیر بهقدری بالاتر از بازیهای هم دورهاش بود که منتقدین بسیاری از آن به عنوان پیشرفتهترین بازی دوران خودش یاد میکنند. متال گیر نهتنها سبک مخفیکاری به شکل امروزیاش را به بازیهای ویدیویی معرفی کرد، بلکه حتی داستانی عمیق و پر پیچ و تاب داشت.
هیدئو کوجیما در دفترش مینشیند و با دقت بالایی، در بازیهایاش گشت و گذار میکند. او در مقابلاش نوتهایی دارد که هر تغییر یا ایدهای که داشته باشد، روی آنها مینویسند یا نقاشی میکند. سپس این ایدهها به اعضای گروه داده میشوند؛ تغییرات انجام میشود و کوجیما دوباره آنها را در بازی بررسی میکند. کوجیما به قدری روی بازیهایاش حساس است و به تیماش سخت میگیرد که میتوان گفت تیماش از او متنفر هستند.
بازی «متال گیر» بهطور گسترده در غرب عرضه نشد، اما محبوبیت بالای این بازی کونامی را برانگیخت تا نسخهای از آن برای کنسول NES بسازد. این بازی که بدون دخالت کوجیما ساخته شده بود، از زمین تا آسمان با متال گیر اصلی فرق داشت. کونامی پس از آن به تنهایی دنبالهای به اسم «انتقام اسنیک» (Snake’s Revenge) برای NES ساخت. این دنباله هم هیچ شباهتی به متال گیر نداشت. کوجیما که در این مدت با ساخت بازیهایی مثل Snatcher (1988) که یک بازی ماجرایی داستان-محور است خود را مشغول نگه داشته بود، با دیدن انتقام اسنیک، تصمیم میگیرد خودش دنبالهای برای متال گیر بسازد.
«متال گیر 2: سالید اسنیک» در سال 1990 عرضه شد و باز هم از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفت. کوجیما سبک خود را پیدا کرده بود و در متال گیر 2، توانست داستانی شگفتانگیز به همراه روند بازی خلاقانهای ارایه کند. بسیاری از مکانیکها و سیستمهای متال گیر 2، نه تنها بازیهای دیگر این سبک را شکل دادند، بلکه هنوز هم در بازیهای امروز استفاده میشوند.
کیفر سادرلند در آخرین شمارهی متال گیر سالید با کوجیما همکاری کرد.
بازی بعدی کوجیما، Policenauts در سال 1994 برای کامپیوتر عرضه شد. این عنوان هم یک بازی ماجرایی بود و ساختاری مثل Snatcher داشت. کوجیما در تمام بازیهایی که ساخته بود، عناصر داستانگویی را، آن هم با تلفیقی از نحوهی داستانگویی شرقی و هالیوودی در خود جای داده بود.
یکی از مهمترین اتفاقات زندگی کوجیما با عرضهی «متال گیر سالید» رقم خورد. از این بازی که در سال 1998 عرضه شد به عنوان اولین تجربهی سینمایی در صنعت بازیهای ویدیویی یاد میشود. بازیها پس از متال گیر سالید، ساختاری بسیار سینمایی پیدا کردند.
متال گیر سالید 1 که برای پلیاستیشن عرضه شده بود، روند ساخت بازیهای پس از خودش را کاملا تغییر داد.
خیلی از منتقدین، متال گیر سالید را بهترین بازی کنسول پلیاستیشن مینامند. محبوبیت بسیار بالای این بازی، کوجیما را مجبور کرد تا ساخت «متال گیر سالید 2» را شروع کند. کوجیما میگوید سونی بهقدری به متال گیر سالید و کوجیما اعتماد داشت که دو سال قبل از رونمایی پلیاستیشن2، سختافزاری آماده را به کوجیما داده و به او گفته بود که برای کنسول بعدیاش بازی بسازد.
داستان زیبای «متال گیر سالید»، کوجیما را برانگیخت تا داستانی عمیقتر برای «متال گیر سالید 2» بنویسد و این موضوع زیاد به مذاق بازیکنندهها خوش نیامد. متال گیر سالید 2 بهقدری عمیق بود و لایههای مختلف داشت که چند سالی است تحلیلگران بازیهای ویدیویی مقالات مختلفی دربارهی آن مینویسند. بهطور معمول هم از «متال گیر سالید 2» به عنوان اولین بازی «پست-مدرن» تاریخ یاد میشود.
استودیوی بازیسازی کوجیما پروداکشنز در حال حاضر از هم پاشیده است. کوجیما اعضای این استودیو را خودش انتخاب کرده بود و بسیاری از آنها، از شمارهی اول متال گیر سالید کوجیما را همراهی کرده بودند.
این موضوع باعث شد تا کوجیما برای ساخت «متال گیر سالید 3» داستانی جدید بنویسد. متال گیر سالید 3 برای کنسول پلیاستیشن3 ساخته شده بود، اما عرضهی کنسول بازی بعدی سونی بهقدری طول کشید که کوجیما تصمیم گرفت این بازی را برای پلیاستیشن2 عرضه کند، آن هم بدون اینکه چیزی از آن بزند. این موضوع فشار زیادی روی تیم کوجیما وارد کرد، اما بازی نهایی به قدری خوب از آب درآمد که بسیاری از منتقدان و تحلیلگران صنعت بازیهای ویدیویی، «متال گیر سالید 3» را بهترین بازی تاریخ میدانند.
هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes یک شخصیت بود. چهرهی او با جزییات بالایی در بازی بازسازی شده است. نکتهی جالب، استفاده از عینکهای مخصوص کوجیما در بازی است. عینکهای برند J.F. Rey که کوجیما استفاده میکند، یکی از مشخصههای او هستند. J.F. Rey که یکی از بزرگترین طراحان عینک در دنیا است، امسال عینکهایی فقط برای کوجیما و بازی متال گیر سالید 5 طراحی کرد.
ساخت «متال گیر سالید 4» هم بالا و پایینهای زیادی داشت. کوجیما که قصد نداشت این بازی را بسازد و کارگردانیاش را به «شویو موراتا» سپرده بود، توسط بسیاری از طرفداران متال گیر مورد تهدید مرگ قرار گرفت. کوجیما در نهایت تصمیم گرفت تا متال گیر سالید 4 را هم به خوبی شمارههای قبلی مجموعه بسازد.
هیدئو کوجیما در حال حاضر 52 سالاش است، اما مثل بسیاری از آسیاییها، چهرهاش چیزی از سن او نمیگوید.
کوجیما پس از ساخت «متال گیر سالید 4»، تصمیم میگیرد تا «سفیر صلح» (Peace Walker) را که دنبالهای برای «متال گیر سالید 3» است برای کنسول PSP بسازد.
در این میان، ساخت بزرگترین بازی کوجیما یعنی «متال گیر سالید 5» هم پس از اتمام مراحل ساخت شمارهی چهارم شروع شده بود. کوجیما که یکی از مسوولان عالیرتبهی شرکت کونامی بود، 8 سال را صرف ساخت این بازی کرد؛ با این حال، با تغییر سیاستهای کونامی و بسته شدن شعبههای ساخت بازیاش، این شرکت در سال 2015 هیدئو کوجیما را هم پس از حدود 30 سال کار در کونامی، اخراج کرد.
هیدئو کوجیما به همراه J.J. Abrams کارگردان جدیدترین شماره از فیلم Star Wars. خود کوجیما هم به این موضوع اذعان دارد که دوستاناش بیشتر در هالیوود هستند تا ژاپن. خیلی از فیلمسازهای معروف امریکایی از دوستان صمیمی کوجیما هستند. او به همین دلیل هم استودیویی در لسآنجلس و هالیوود تاسیس کرده بود که البته یک ماه پیش و در پی قضایای کونامی و کوجیما تعطیل شد.
تحلیلگران بسیاری از هیدئو کوجیما به عنوان یکی از بزرگترین نامها در صنعت بازیهای ویدیویی یاد میکنند. قدرت بالای کوجیما در کونامی، این امکان را برای او فراهم کرده بود تا با آزادی کامل هر حرفی که میخواهد در ساختههایاش بزند. در حال حاضر آیندهی هیدئو کوجیما در صنعت بازیهای ویدیویی معلوم نیست، اما از گوشه و کنار شنیده میشود که شرکتهای مختلفی در حال صحبت با هیدئو کوجیما برای جذب او هستند.
هیدئو کوجیما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
Twitter (ژاپنی)
Twitter (انگلیسی)
مطالب مرتبط:
– کونامی تایید کرد: استودیوی کوجیما پروداکشنز تعطیل شده است
– کوجیما کونامی را ترک کرد؛ کونامی انکار کرد
– نورمن ریداس امیدوار است که بازی سایلنت هیل جدید ساخته شود
– کونامی دیگر بازی تراز اول نمیسازد
– متالگیرسالید 5: درد فانتوم قرار بود سه فصل داشته باشد
– متالگیرسالید 5 گل کاشت
– موزه بازی: متالگیر 1987
– سازندگان متال گیر جدید در جهنم بازی میسازند
– کونامی طرح روی جلد بازی متالگیر سالید 5: درد فانتوم را تغییر داد
– صداپیشهی اسنیک: استودیوی سازندهی متالگیر تعطیل شده است
دیجیکالا مگ...
ما را در سایت دیجیکالا مگ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : استخدام کار magit بازدید : 165 تاريخ : چهارشنبه 4 فروردين 1395 ساعت: 20:08